مطالعه کهورت رفسنجان (RCC) در راستاي مطالعه همگروهي آينده نگر كشوري پرشين (به عنوان يكي از سانترهاي مطالعه ملي پرشين كهورت) انجام می شود.
نظرسنجی
کیفیت وب سایت مرکز را چگونه ارزیابی می کنید؟

عالی
خوب
متوسط
ضعیف

تقویم
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 6432
 بازدید امروز : 44
 کل بازدید : 45757
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 0.4620
اخبار > بالاخره گوشت بخوریم یا نخوریم


  چاپ        ارسال به دوست

بالاخره گوشت بخوریم یا نخوریم

بالاخره گوشت بخوریم یا نخوریم

اگر تیترهای اخبار را باور کنید، به این نتیجه می رسید که خوردن منظم استیک یا ساندویچ بیکن (گوشت نمک سود شده) خطر مبتلا شدن شما به بیماری های قلبی یا سرطان را افزایش می دهد.
ولی باید دانست که خطر مصرف گوشت برای سلامت شخص، منحصر به گوشت های قرمز و فرآوری شده است نه گوشت های سفید مانند گوشت مرغ.
با وجود هشدارهایی که درباره خوردن گوشت داده می شود، هر بریتانیایی به طور متوسط روزانه حدود ۷۰ گرم گوشت قرمز و فرآوری شده مصرف می کند. یک چهارم مردان تقریبا بیش از دو برابر این مقدار مصرف می کنند.
کلر، همسر من که یک پزشک خانواده است سالهاست سعی می کند مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده را در خانواده ما کاهش دهد ولی من مقاومت کرده ام.
به همین جهت هنگامی که بی بی سی از من خواست در باره خطرهای احتمالی خوردن گوشت تحقیق کنم هر دوی ما خوشحال شدیم.
من با متخصصین زیادی صحبت کردم تا بفهمم وضعیت تغذیه خود آنها از چه قرار است.

چربی زیاد گوشت
خوردن گوشت قرمز فواید زیادی هم دارد. گوشت گاو اعم از گوشت لخم یا چرخ کرده منبع مهمی برای جذب پروتئین و مواد مغذی اساسی مانند آهن و ویتامین ب ۱۲ است که برای سلامت انسان حیاتی هستند.
ولی از جهت منفی، میزان چربی اشباع شده گوشت قرمز و فرآوری شده زیاد است.
چربی اشباع شده بیکن و سوسیس به نسبت وزن ۱۶ برابر توفو (تهیه شده از شیر سویا) است.
اما اگر شما گیاهخواری هستید که پنیر هم مصرف می کنید بیش از حد احساس رضایت نکنید چون مقدار چربی اشباع شده پنیر به نسبت وزن حتی از همبرگر هم بیشتر است.

گوشت های قرمز و فرآوری شده
استیک، گوشت بره، گوشت خوک و گوشت چرخ شده، گوشت قرمز محسوب می شوند.
رنگ گوشت قرمز به دلیل داشتن سطح بالای هموگلوبین و میوگلوبین، آهن و پروتئین هایی که در خون و عضلات یافت می شود، تیره تر از گوشت طیور است.
بیکن، سوسیس، کالباس و ژامبون از جمله گوشت های فرآوری شده هستند.

ولی این موضوع تا چه حد اهمیت دارد؟
یکی از بهترین راه ها برای ارزیابی تاثیر غذاهای بخصوصی بر سلامت انسان، انجام بررسی های گروهی است. شما گروه بزرگی از مردم را که رژیم های تغذیه شان متفاوت است، انتخاب می کنید، می فهمید چه غذاهایی می خورند، بعد برای دانستن این که به چه بیماری هایی مبتلا می شوند، سال های زیادی آنها را تحت نظر می گیرید.

بحث درباره خطر مرگ
پرفسور والتر ویلت، از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، سرپرست تیمی است که تغذیه ده ها هزار نفر را برای چندین سال تحت نظر داشته اند.
هنگامی که در کافه تریای دانشگاه هاروارد با بی خیالی سرگرم خوردن یک استیک بزرگ بودم پرفسور ویلت به من گفت: "ما متوجه شدیم که خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلب و عروق و نیز سرطان در کسانی که مقدار زیادی گوشت قرمز مصرف می کنند، بیشتر است.
"مصرف گوشت قرمز و مرگ و میر" عنوان یکی از بررسی هایی است که پرفسور ویلت مشترکا انجام داده و در نشریه "آرشیوهای طب داخلی" چاپ شده است. در این بررسی او تخمین می زند که مصرف منظم مقدار کمی از گوشت قرمز فرآوری نشده (۸۵ گرم) خطر مرگ را ۱۳ درصد افزایش می دهد، در حالی که خوردن مقدار مشابهی گوشت فرآوری شده (سوسیس یا دو ورقه ژامبون) خطر مرگ را تا ۲۰درصد افزایش می دهد.
بنا براین جای تعجب نیست که پرفسور ویلت تقریبا هیچ وقت گوشت قرمز نمی خورد.
با وجود این که نتیجه گیری او کاملا متقاعدکننده بود، کشف کردم که یافته های او با مطالعاتی که اخیرا در اروپا صورت گرفته و در سال ۲۰۱۳ تحت عنوان مصرف گوشت و مرگ و میر، در نشریه بی ام سی مدیسین، انتشار یافته، همخوانی ندارد.
محققین یک موسسه اروپایی (ایپیک) که رابطه سرطان و تغذیه را بررسی می کنند، به مدت بیش از ۱۲ سال نیم میلیون نفر را در ۱۰ کشور اروپایی تحت نظر داشتند.
آنها به این نتیجه رسیدند که خوردن گوشت قرمز در حد متعادل، تاثیری در مرگ اشخاص نمی گذارد. به طور کلی پایین ترین نرخ مرگ و میر در کسانی بود که تا روزی ۸۰ گرم گوشت قرمز می خوردند.
اگر چه خطر مرگ در کسانی که روزانه بیش از ۱۶۰ گرم گوشت مصرف می کردند، روی هم رفته کمی بیشتر بود، در بین اشخاصی هم که گوشتخوار نبودند نرخ مرگ و میر ناشی از عوارض مختلف، بالاتر رفته بود.
نتیجه گیری محققین این بود که مصرف کم گوشت ممکن است برای سلامت شخص مفید باشد. این نتیجه گیری قابل درک است چون گوشت منبع مهمی برای جذب مواد مغذی مانند پروتئین، آهن، روی، چندین نوع ویتامین ب و نیز ویتامین آ و اسیدهای چرب اساسی (اسیدهای کربن دار) است.

خطر گوشت های فرآوری شده
اما قبل از این که افراد گوشتخوار شروع به شادمانی کنند باید به یک نکته منفی مهم هم اشاره کرد.
تحقیقات انجام شده توسط ایپیک، مانند تقریبا تمام مطالعات دیگر، نشان می داد که خوردن گوشت فرآوری شده مانند بیکن، ژامبون و یا کالباس بر سلامت شخص تاثیر منفی می گذارد. خوردن روزانه بیش از ۴۰ گرم از این نوع گوشت ها سبب می شود که خطرمرگ ناشی از بیماری قلب و سرطان افزایش یابد.
ولی تحقیقات علمی به نتیجه قاطعی نرسیده است. متخصصینی که من ملاقات کردم از عقاید متفاوتشان که بر پایه آنچه بود که می خوردند، به شدت دفاع می کردند. من در گزارش خود سعی کرده ام واقعیت ها را نشان دهم ولی تنها خودتان می توانید در باره این که حقیقت چیست تصمیم بگیرید.
بدون شک خوردن مقدار بیش از حد گوشت فرآوری شده تاثیر بدی بر سلامت من گذاشت. پس از یک ماه خوردن ساندویچ بیکن و همبرگر، وزن من زیادتر شد و سطح کلسترول و درجه فشارخونم هر دو بالاتر رفت.
حالا دوباره به همان رژیم غذایی سابقم برگشته ام و گاهی استیک گاو می خورم. ولی امسال سوسیس و همبرگر کمتری خواهم خورد.


١١:٤٠ - 1396/02/25    /    شماره : ٦٢٠٣    /    تعداد نمایش : ٨٠









رفسنجان، خیابان امیرکبیر غربی، جنب درمانگاه میرزایی، مرکز بهداشت شماره چهار، مرکز بررسی سلامت عمومی رفسنجان. تلفن:03434323482 و 5-03434334144
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به مرکز سلامت عمومی رفسنجان می باشد و هرگونه کپی برداری از مطالب آن تنها با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2015 www.cohort.rums.ac.ir - All rights reserved